dilluns, 23 d’abril del 2012


24/04/2012

Amb què aprenem?
Aquesta segona entrada la dividiré en tres apartats. Primer de tot, us mostraré alguns  llibres de text i els exercicis que els acompanyaven. Seguidament, veureu produccions escrites per a mi, com ara poemes i contes. Per últim, us ensenyaré les produccions orals, per exemple, les cançons, llengües que vaig intentar parlar un cop a l'estranger, llibres que ens feien llegir, etc.   


DOCUMENTS PEDAGÒGICS



Després de molt buscar entre els armaris, he pogut recuperar alguns dels documents pedagògics que vaig fer servir per aprendre les meves llengües. M’ha semblat curiós el fet de trobar unes fitxes de pre-escriptura, on ens feien repassar unes línies rectes, diagonals o bé, corbes, perquè, a primer cop d’ull no veia la relació entre línies i lletres, però és que les lletres no deixen de ser línies! (perdoneu per les meves obvietats!).


A continuació, he pogut comprovar com posava a la pràctica aquestes línies i formava paraules amb lletres de pal com ara el meu nom, el temps que feia i alguns noms dels meus companys de classe en el llibre d’educació infantil de l’editorial Edebé, vaja, el que seria el meu primer llibre d’escriptura. En aquest llibre no només escrivíem, sinó que encerclàvem lletres, paraules i fins i tot, formàvem paraules a partir de retalls de diari.
 
Com sabeu, seguida de la lletra de pal fem la lletra lligada. Jo feia servir uns quaderns que es deien Lector que ajudaven a llegir, escriure i comprendre. Les activitats que fèiem, doncs, eren llegir petits textos i respondre preguntes amb lletra lligada, per exemple. D’aquesta manera practicàvem les tres competències. Aquests quaderns els vaig utilitzar fins els set anys, ja que hi havia diferents nivells fins arribar al cicle superior. El que recordo també de llavors és la mà de llibretetes que havia arribat a fer servir. N’hi havia de diferents colors i eren ben marcades amb petits quadrats per tal que adquiríssim l’hàbit d’escriure en línia recta. Les fèiem servir en gairebé totes les assignatures. Quan vam arribar a cicle superior ja ens van dir que hauríem d’utilitzar les de mida més gran. En aquesta imatges ja es veuen els meus grans dots per la llengua, concretament, la catalana. 
                          
Pel que fa a les llengües estrangeres, encara conservo el primer llibre que vam utilitzar a l’escola, es deia Boomerang. Sé que hi havia moltes cançons i que ens les feien aprendre per després poder-les cantar  individualment o tots junts. Recordo que no tenia gens de ganes que coincidís el meu aniversari amb una classe d’anglès perquè sabia que em tocaria cantar una cançó. D’aquest llibre, ens agradava molt la historieta còmica que explicava sobre uns extraterrestres. Els dibuixos eren divertits, amb molts colors i a més a més, ens feia molt riure la veu dels extraterrestres. A la portada es veuen els protagonistes de la història que eren els que coneixien els extraterrestres. Quan vaig començar a aprendre anglès ja feia lletra lligada i, com la majoria que comença a aprendre un idioma, vaig començar amb els colors. A la dreta teniu la prova!
Aquest llibre tenia continuació, és a dir, les altres edicions seguien els mateixos patrons però les històries eren diferents i el nivell era més difícil, i les vam utilitzar fins a cicle superior. Crec que era un llibre força entenedor, amb molts dibuixos i amb bastants jocs, cosa que d’alguna manera feia que et fixessis més amb allò que aprenies.  

2 comentaris:

  1. Explica'ns una mica més això del dia del teu aniversari! Com a regal, el professor et feia cantar? Uf...

    ResponElimina
    Respostes
    1. No era un regal no! Doncs els companys de classe cantaven la cançó típica de HAPPY BIRTHDAY i després tu havies de respondre a la part de la cançó que deia HOW OLD ARE YOU amb un I AM ... TODAY!! Sí, sí...uff! Però bé, també és una manera de trencar el gel a l'hora de practicar l'expressió oral, no?

      Elimina