24/04/2012
Amb què aprenem?
Aquesta segona entrada la dividiré en tres apartats. Primer de tot, us mostraré alguns llibres de text i els exercicis que els acompanyaven. Seguidament, veureu produccions escrites per a mi, com ara poemes i contes. Per últim, us ensenyaré les produccions orals, per exemple, les cançons, llengües que vaig intentar parlar un cop a l'estranger, llibres que ens feien llegir, etc.
DOCUMENTS PEDAGÒGICS
Després de molt buscar entre els armaris, he pogut
recuperar alguns dels documents pedagògics que vaig fer servir per aprendre les
meves llengües. M’ha semblat curiós el fet de trobar unes fitxes de
pre-escriptura, on ens feien repassar unes línies rectes, diagonals o bé,
corbes, perquè, a primer cop d’ull no veia la relació entre línies i lletres,
però és que les lletres no deixen de ser línies! (perdoneu per les meves
obvietats!).
A continuació, he pogut comprovar com posava a la pràctica aquestes línies i formava paraules amb lletres de pal com ara el meu nom, el temps que feia i alguns noms dels meus companys de classe en el llibre d’educació infantil de l’editorial Edebé, vaja, el que seria el meu primer llibre d’escriptura. En aquest llibre no només escrivíem, sinó que encerclàvem lletres, paraules i fins i tot, formàvem paraules a partir de retalls de diari.
A continuació, he pogut comprovar com posava a la pràctica aquestes línies i formava paraules amb lletres de pal com ara el meu nom, el temps que feia i alguns noms dels meus companys de classe en el llibre d’educació infantil de l’editorial Edebé, vaja, el que seria el meu primer llibre d’escriptura. En aquest llibre no només escrivíem, sinó que encerclàvem lletres, paraules i fins i tot, formàvem paraules a partir de retalls de diari.
Com
sabeu, seguida de la lletra de pal fem la lletra lligada. Jo feia servir uns
quaderns que es deien Lector que
ajudaven a llegir, escriure i comprendre. Les activitats que fèiem, doncs, eren
llegir petits textos i respondre preguntes amb lletra lligada, per exemple.
D’aquesta manera practicàvem les tres competències. Aquests quaderns els vaig
utilitzar fins els set anys, ja que hi havia diferents nivells fins arribar al
cicle superior. El que recordo també de llavors és la mà de llibretetes que
havia arribat a fer servir. N’hi havia de diferents colors i eren ben marcades
amb petits quadrats per tal que adquiríssim l’hàbit d’escriure en línia recta.
Les fèiem servir en gairebé totes les assignatures. Quan vam arribar a cicle
superior ja ens van dir que hauríem d’utilitzar les de mida més gran. En
aquesta imatges ja es veuen els meus grans dots per la llengua, concretament,
la catalana.
Pel que fa a les llengües estrangeres, encara
conservo el primer llibre que vam utilitzar a l’escola, es deia Boomerang. Sé que hi havia moltes
cançons i que ens les feien aprendre per després poder-les cantar individualment o tots junts. Recordo que no
tenia gens de ganes que coincidís el meu aniversari amb una classe d’anglès
perquè sabia que em tocaria cantar una cançó. D’aquest llibre, ens agradava
molt la historieta còmica que explicava sobre uns extraterrestres. Els dibuixos
eren divertits, amb molts colors i a més a més, ens feia molt riure la veu dels
extraterrestres. A la portada es veuen els protagonistes de la història que
eren els que coneixien els extraterrestres. Quan vaig començar a aprendre
anglès ja feia lletra lligada i, com la majoria que comença a aprendre un
idioma, vaig començar amb els colors. A la dreta teniu la prova!
Explica'ns una mica més això del dia del teu aniversari! Com a regal, el professor et feia cantar? Uf...
ResponEliminaNo era un regal no! Doncs els companys de classe cantaven la cançó típica de HAPPY BIRTHDAY i després tu havies de respondre a la part de la cançó que deia HOW OLD ARE YOU amb un I AM ... TODAY!! Sí, sí...uff! Però bé, també és una manera de trencar el gel a l'hora de practicar l'expressió oral, no?
Elimina