19/06/2012
L'aprenentatge en línia (segona part)
En aquesta darrera entrada parlaré de
l’EPA (Entorn Personal d’Aprenentatge), que fa referència als recursos
tecnològics que s’utilitzen per enriquir, de manera autònoma, l’aprenentatge, bàsicament encarat a les
xarxes socials.
La primera xarxa social amb la qual
em vaig familiaritzar va ser MSN. Cal dir que no em va costar gens agafar l’hàbit
de conectar-m’hi, fins i tot, va arribar a un punt que en vaig començar a ser
dependent. Al principi m’anava bé perquè podia practicar la mecanografia que
havia après amb un curs a l’estiu. A més, hi tenia els amics més propers i
parlàvem de temes realment interessants que després, comentàvem cara a cara,
però de seguida se’m va omplir de persones poc conegudes i desconegudes. Això
va fer que l’EPA se’m intoxiqués i vaig haver de posar-hi remei, fent una
neteja general de contactes. A continuació, va aparèixer el Fotolog, quan
encara era pràcticament inexistent, amb les més amigues de classe vam crear un
compte comú on anàvem penjant fotos i comentant-les, però el fet d’esdevenir
tant popular ens va espantar i vam decidir tancar el compte, ja que a l’institut,
el Fotolog només es feia servir per criticar.
Actualment, el meu EPA l’engloba
gairebé tot la gran xarxa social Facebook. Aquesta permet estar al corrent de
tots els teus contactes d’arreu del món. Per una banda, serveix per fomentar
els coneixements des de qualsevol àmbit, tot interaccionant amb els teus
contactes. Per altra banda, s’ha d’anar alerta amb la gran quantitat d’informació
que rebem a l’instant per tal de no ser enganyats, tot i que també ens podem
trobar amb això mentre passagem pel carrer. Els diccionaris online que utilitzo
diàriament també formen una part important del meu EPA, ja que cada dia aprenc
paraules o estructures noves tant en català i/o castellà com en anglès i/o francès.
A més, pel que fa a les meves llengües estrangeres, l’anglès el practico, també,
mirant una sèrie americana a través d’Internet i el francès, a vegades, l’escolto
gràcies a alguna emissora a la xarxa. M’agradaria, però, agafar el costum de
llegir diaris online per actualitzar-me i assabentar-me de què passa el meu
voltant. Així que, tot és qüestió de posar-hi ganes, no? Aquesta pregunta crec
que també dóna peu a parlar sobre l’aprenentatge d’una llengua des de zero a la
xarxa. Crec que la principal font de l’aprenent és la motivació, com ja he dit
en alguna altra entrada. De totes maneres, crec que l’aprenentatge en línia
coixeja una mica de la part oral, cosa que pot causar algunes dificultats, ja
que quan comences a aprendre una llengua aquesta part és clau. És veritat que ja
es proporcionen recursos perquè això no passi, però, de moment, no ho veig
gaire factible. No sé si també hi ajuda el fet que sóc més aviat immigrant
digital, amb això vull dir que no tinc tanta facilitat per a les tecnologies
com un nadiu digital. Així doncs, potser només és qüestió de temps que l’aprnentatge
en línia d’una llengua es posi de moda.
I fins aquí les meves
vivències com a aprenent de llengües. Però, no us penseu que això acaba aquí ni
molt menys! Ara tot just començo a agafar el timó i a prendre rumb mar endins
cap a on em portin les onades.
Moltes gràcies per
acompanyar-me en aquest viatge lingüístic!
Hola Anna!
ResponEliminaEstic d'acord amb tu què en l'aprentatge en línia es deixa a part l'expressió oral. És cert que hi ha cursos que ofereixen parlar en línia amb algun programa de videocall, com Skype... però crec q ens faria sentir una mica estranys, no és agradable parlar-li a una pantalla (a no ser que sigui amb els amics). Però en general, crec que podem aprofitar els nostres EPA d'una manera molt positiva i, de fet, ho fem; encara que a vegades no ens en adonem :)